تولید کننده قطره گیر برج خنک کننده

سازنده قطره گیر برج خنک کننده

تولید کننده قطره گیر برج خنک کننده

سازنده قطره گیر برج خنک کننده

  • ۰
  • ۰

مبدل گرمایی

مبدل گرمایی یا مبدل حرارتی همان طور که از اسمش مشخص است، وسیله ای است که برای انتقال گرما یا انرژی حرارتی استفاده می شود. به هر مبدل گرمایی دو سیال عامل گرم و سرد وارد می شود. سیال مورد استفاده می تواند مایع یا گاز باشد. حرارت همواره از ناحیه گرم به سرد جریان می یابد. برای انتقال گرما از یک بخش به بخش دیگر حتما باید بین دو ناحیه اختلاف دما وجود داشته باشد.

استفاده از مبدل گرمایی (مبدل حرارتی)

در برج ها و ساختمان های بلند مرتبه، فشار ستون آب در طبقات پایینی (که محل قرار گیری موتورخانه است) آن قدر زیاد است که از حد تحمل چیلر، بویلر، فن کویل ها و ... فراتر می رود. لذا با در نظر گرفتن یک مبدل گرمایی یا همان مبدل حرارتی در طبقات میانی (تقریبا هر ده طبقه) به عنوان فشار شکن (Pressure interceptor) می توان این فشار را در حد مطلوبی نگاه داشت.

بسته به تعداد طبقات ممکن است از چند مبدل گرمایی برای زون بندی استفاده شود، لذا حفظ دمای سیال به ویژه در سرمایش بسیار حائز اهمیت است. مبدل های گرمایی می توانند آب سرد مورد نیاز فن کویل ها را در تمامی طبقات با بهترین راندمان تأمین نمایند.

از دیگر مزایای استفاده از مبدل های گرمایی صفحه ای به عنوان فشار شکن می توان به موارد زیر اضافه کرد:

تعویض واشر ها هر 10-12 سال

عدم نیاز به تعمیر و نگهداری خاص

اندازه کوچک و جانمایی آسان در طبقات

عدم وجود نویز و ارتعاش که سبب می شود که در کاربری بقیه فضای طبقه موتورخانه میانی خللی ایجاد نشود.

انواع گوناگون مبدل گرمایی

انواع مبدل های گرمایی از نظر فشار کاری به دو دسته کم فشار و پر فشار و از نظر ساختار به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • مبدل گرمایی لوله ای
  • مبدل گرمایی صفحه ای
  • مبدل گرمایی پوسته و لوله (شل اند تیوب)
  • مبدل گرمایی هوا خنک یا همان فن دار (درای کولر)

مبدل گرمایی لوله ای

این نوع مبدل گرمایی از دو نوع لوله متداخل هم مرکز تشکیل می شود که سیالات گرم شونده یا گرم کننده، در یکی از این لوله ها جریان پیدا می کنند.

مبدل گرمایی صفحه ای

مبدل گرمایی صفحه ای بسیار متنوع بوده و در بخش های مختلف صنعت همانند صنایع غذایی، شیمیائی، نفت، دارو سازی، دریایی و تاسیسات حرارتی و برودتی کاربرد های فراوانی دارند. پیشرفت های اخیری که در تکنولوژی تولید و ساخت این نوع از مبدل های گرمایی به وجود آمده است که منجر به کاهش هزینه های تولید شده و همچنین با توجه به اهمیت فراوان مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی و عملکرد مناسب مبدل گرمایی صفحه ای در راستای تحقق این هدف، افرایش روز افزون کاربرد آن ها در صنعت تاسیسات مشاهده می شود.

از مبدل گرمایی صفحه ای برای گرمایش آب گرم مصرفی به طور چشم گیری استفاده می شود، در این سیستم آب گرم با هر دما و هر مقدار مورد نیاز به صورت دائمی در اختیار مصرف کننده قرار گرفته و به عبارت دیگر تمام نشدنی است. همچنین در این سیستم تولید آب گرم فوری، می توان آب را با دمای لازم تولید و در همان دما مصرف کرد، که سبب صرفه جویی زیادی در انرژی و مصرف آب خواهد شد.

مبدل گرمایی صفحه ای واشر دار

مبدل گرمایی صفحه ای واشر دار، کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارد. از جمله منازل و استخرها، نفت و گاز، صنایع فولاد و فلز، صنایع غذایی و دارویی، تاسیسات و تهویه مطبوع و به طور کلی هر کجا که انتقال حرارت بهینه بین دو سیال مد نظر باشد. در بخش تأسیسات و تهویه مطبوع از مبدل حرارتی صفحه ای برای تولید آب گرم مصرفی، گرمایش استخر و جکوزی، زون بندی فشار، گرمایش از کف و ... استفاده می شود.

منبع کویل دار یا مبدل گرمایی صفحه ای؟

بسته به نوع مصرف، هر کدوم معایب و مزایایی دارند.

مبدل گرمایی صفحه ای، به دلیل راندمان بسیار بالا، ابعاد خیلی کوچک، نصب و نگهداری ساده، کم هزینه و سریع، عدم اشغال فضایی در موتورخانه، قیمت پایین، طول عمر بسیار بالا (صفحات و اتصالات از جنس استنلس استیل) ، تامین آبگرم فوری، بهداشتی و ... نسبت به منبع کویل دار به صرفه تر می باشد.

جهت بالا بردن راندمان و عمر زیاد در مبدل گرمایی صفحه ای استفاده از انواع سختی گیر و رسوب گیر نیز لازم می باشد.

مبدل های گرمایی صفحه ای به دلایل مختلفی از جمله:

  • راندمان بالا
  • قیمت مناسب
  • تعمیرات آسان و در دسترس
  • اشغال فضای کم در موتورخانه

می‌تواند بهترین جایگزین برای منابع کویل دار باشد.

مبدل گرمایی پوسته و لوله

این مبدل های گرمایی از یک پوسته استوانه ای و کویل مسی تشکیل می شوند که معمولا مسیر گردش سیال ثانویه (سیال گرم شونده) و پوسته محل عبور سیال اولیه (سیال گرم کننده) می باشد.

مبدل گرمایی استخر چیست؟

به طور کلی مبدل های گرمایی دارای دو مدار گردش سیال هستند که در یک مدار آب حاصل از تجهیزات مولد (دیگ ها) و در مدار دیگر آب گرم مورد نیاز شامل آب استخر، آب گرم مصرفی و ... گردش می کند.

در استخر ها نیز متناسب با رویکردی که طراح در پیش می گیرد، امکان استفاده ازانواع مختلف مبدل های گرمایی به صورت سری یا موازی برای تامین ظرفیت گرمایی مورد نیاز در بخش های مختلف مجموعه وجود دارد.

شیوه انتخاب مبدل گرمایی برای استخر ها، هیچ تفاوتی با سایر کاربرد های متداول ندارد. تنها مساله ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که جنس مبدل باید به گونه ای انتخاب شود که مقاومت کافی در برابر آب استخر که مملو از مواد شیمیایی و خورنده است را داشته باشد.

ویژگی های مبدل گرمایی استحر

اگر با لوازم گرمایش استخر تا به حال سرو کار داشته اید حتما اسم مبدل گرمایی استخر و جکوزی به گوشتان خورده است. همان طور که می دانید، مبدل گرمایی استخر و جکوزی به وسیله ‌ای گفته می‌ شود که برای انتقال دادن حرارت بهینه از یک سیال به سیال دیگر به‌ صورت غیر مستقیم و برای گرم کردن استخر و جکوزی استفاده و بهره برداری می‌ شود. مبدل گرمایی دارای دو مدار گردش سیال است که در یکی آب به دست آمده از تجهیزات مولد گردش دارد و در دیگری آب استخر یا جکوزی گردش می ‌یابد. استفاده از مبدل گرمایی استخر و جکوزی نسبت به آبگرمکن دارای مزیت ‌هایی همچون مصرف انرژی کم ‌تر، دوام و پایداری بالا تر و هزینه‌ های کم تر است.

از ویژگی های مبدل گرمایی استخر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مدت زمان پیش گرمایش تا 3 برابر
  • طراحی مناسب و تسهیل شستشو و اسید شویی
  • قابلیت نصب بصورت عمودی یا افقی در خط گرمایش
  • مجهز به صفحات داخلی برای ایجاد جریان توربولنت و کاهش سرعت جریان آب بویلر داخل مبدل گرمایی استخر
  • افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت به دلیل تراکم بالای لوله ها در کویل که باعث افزایش سطح تماس آب با بویلر شده است.

راهنمای انتخاب و خرید مبدل گرمایی

انتخاب نوع دستگاه مبدل گرمایی نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید این دستگاه حتما با یک کارشناس سیستم های تهویه مطبوع مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید مبدل گرمایی و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تبادل حرارتی، آماده ارائه انواع دستگاه های مبدل گرمایی به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه مبدل گرمایی

برای مشاوره و خرید مبدل گرمایی می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

  • ۰۱/۰۴/۰۱
  • شرکت مهتاب گستر تولید قطره گیر برج خنک کننده