تولید کننده قطره گیر برج خنک کننده

سازنده قطره گیر برج خنک کننده

تولید کننده قطره گیر برج خنک کننده

سازنده قطره گیر برج خنک کننده

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده یا همان برج خنک کن (کولینگ تاور) بزرگ ترین منبع سرمایشی در صنعت می ‌باشد که هدف آن دفع حرارت ماشین ‌آلات صنعتی به محیط می ‌باشد. وظیفه یک برج خنک کننده، جذب گرما از یک فرایند و دفع آن به فضای اتمسفر است، این دفع از راه تبخیر صورت می پذیرد.

تمامی تجهیزات صنعتی همانند توربین‌ ها، کوره‌ ها، بویلر ها و حتی چیلر ها نیازمند دفع حرارت به محیط بیرون می ‌باشند. منتقل کننده این حرارت تولیدی به بیرون اصلی ترین وظیفه برج خنک کننده می باشد. اگر حرارت تولید شده از تجهیزات صنعتی دفع نشود راندمان تولید به شدت کاهش پیدا می‌ کند و سیستم تولید متضرر خواهد شد.

با توجه به نیاز صنعت داخلی به ماشین‌آلات سرمایشی، سازندگان برج خنک کننده به دنبال رفع هر چه بیشتر این نیاز از داخل می ‌باشند. مهم ترین دغدغه در بهره گیری از تولید داخلی کیفیت محصولات ارائه شده می باشد. شرکت مهتاب گستر با تکیه بر دانش روز مهندسین بومی خود امروزه به دنبال بهترین راه حل برای بهبود کیفیت تجهیزات خود می باشد. کسب نشان استاندارد ملی در تولید برج خنک کننده اولین گام مهم در راستای رسیدن به این مهم بوده است. این شرکت هم اکنون دارای یکی از مجهز ترین واحد های تولید برج خنک کننده در کشور می ‌باشد. با توکل بر ایزد منان شرکت مهتاب گستر در زمینه ساخت برج خنک ‌کننده و ارتقاء کیفی محصولات راه خود را ادامه خواهد داد. در این راه رضایتمندی هر چه بیشتر از کیفیت محصولات می ‌تواند بزرگ ترین هدف این مجموعه باشد.

برج های خنک کننده با توجه به مکانیزم خنک کاری آب در دو دسته کلی برج خنک ‌کننده مدار بسته و برج خنک ‌کننده مدار باز تقسیم بندی می‌ شوند. انتخاب صحیح نوع برج خنک ‌کننده در طراحی یک چرخه برودتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برج خنک ‌کننده خشک یا برج خنک کننده مدار بسته امروزه کاربرد فراوانی در کارخانجات بزرگ و صنعتی دارد. سیستم‌ های سرمایش تبخیری یا باز در بسیاری از صنایع کشور مانند صنعت نفت و پتروشیمی و صنعت فولاد رایج می ‌باشد.

برج خنک ‌کننده مدار باز به دلیل ایجاد رطوبت در محیط و ایجاد رسوب در آب مشکلات فراوانی را ایجاد می ‌نمایند. بیشتر کارخانجات صنعتی امروزه در مناطق با رطوبت بالا و گرمای نا مطلوب قرار دارند. به کارگیری سیستم های برودتی تبخیری مانند برج خنک ‌کننده مدار باز یا مرطوب می ‌تواند اثرات نا مطلوبی را ایجاد نماید. هم اکنون 80 درصد صنایع بزرگ کشور دارای سیستم برج خنک کننده مرطوب می باشند. به دلیل کمبود میزان آب در کشور ایران مصرف بیش از حد آب در تجهیزات صنعتی می تواند بزرگ ترین آسیب را وارد نماید. جایگزینی سیستم های تبخیری با سیستم های هواخنک ترکیبی یا هیبریدی بهترین راه کار در حل این موضوع می ‌باشد.

در برج خنک ‌کننده مدار باز آب و هوا به صورت مستقیم با یک دیگر تماس پیدا می‌ کند و انتقال حرارت مستقیماً انجام می‌ شود. در برج خنک ‌کننده صنعتی مدار بسته آب و هوا از طریق سطح کویل با یک دیگر تماس پیدا می‌ کند. انتقال حرارت از سطح کویل انجام می ‌شود. در برج خنک ‌کننده مدار باز به دلیل تماس مستقیم تغیرات دمایی آب بیشتر است و دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا می ‌کند. بنابراین به طور معمول از برج خنک کننده صنعتی مدار باز استفاده می ‌شود. برای خنک کاری سیالی خاص مانند روغن، آب سخت املاح دار، شیر و مواردی از این قبیل از برج خنک ‌کننده مدار بسته استفاده و بهره برداری می ‌شود. در این مدل برج خنک ‌کننده، سیال با قطعات و بدنه در تماس نیست. در برج خنک کننده مدار بسته آب یا سیال های دیگر هدر رفت کمی دارد و یا اصلاً ندارد.

برج خنک کننده صنعتی مدار بسته به دو دسته خشک و هیبریدی تقسیم بندی می‌ شود. سیستم مدار بسته خشک در آن کویل نقش اصلی را ایفا می کند و هوای خروجی رطوبت ندارد. در برج خنک کننده صنعتی مداربسته هیبریدی علاوه بر کویل، نازل برج خنک کننده و پکینگ برج خنک کننده وجود دارد. به سیستم حالت دو منظوره می ‌دهد. در فصول گرم سال می ‌توان برای عبور دادن آب از بخش کویل استفاده کرد و هدر رفت سیال را از بین برد. سیستم پاشش آب به سیستم خنک کاری برج خنک کننده صنعتی کمک کرده تا دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا کند. همچنین در فصول سرد سال می ‌توان از آن تک منظوره و فقط از سیستم مدار بسته آن استفاده کرد. چون دمای هوای ورودی سرد می ‌باشد، دیگر نیازی به خنک کاری بیشتر وجود ندارد.

برج خنک کننده صنعتی مدار باز انواع متفاوتی دارد. برج خنک کننده مکعبی به خاطر شکل ظاهری آن به برج خنک کننده مکعبی معروف است در سیستم برج خنک کننده مدار باز مخروطی پاشش آب با اسپرینکلر انجام می ‌شود. برج خنک کننده صنعتی مخروطی بر خلاف مکعبی برای خنک کردن چیلر در ارتفاعات بالا بسیار مناسب است. شکل ظاهری برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی باعث شده باد شکن باشد. در اثر وزش باد جابه جا نمی‌ شود.

نحوه کارکرد برج خنک کننده چگونه است؟

در این بخش با نحوه کارکرد برج خنک کننده آشنا خواهید شد. آب داغ در اثر خنک سازی طی فرآیند های صنعتی تجهیزات مختلف تولید می‌ شود. برای جلوگیری از هدر رفت آن باید خنک و مجدداٌ به سیستم باز گردد. به همین منظور آب گرم توسط پمپ بسوی دستگاه هدایت شده و از طریق فلنج هایی وارد آن خواهد شد. سپس توسط لوله‌ و انشعابات، سیال خنک شونده تقسیم و سپس وارد بخش پاشنده آب می شود. نازل برج خنک کننده در این بخش وظیفه پودر کردن و تبدیل مدار آب به ریز قطرات را بر عهده دارد. نکته حائز اهمیت ایجاد همپوشانی مناسب یا تر شدگی سطوح پکینگ برج خنک کننده است.

پکینگ برج خنک کننده نیز بستر ساز جذب حرارت می ‌باشد و از آن تحت عنوان قلب برج خنک کننده یاد می ‌شود. پکینگ اسپلش یا فیلمی به دو روش مستقیم (اختلاف دمای جریان هوای القایی و سیال) و غیر مستقیم ضمن جذب گرمای نهان آب طی فرآیند تبخیر، قطرات آب را خنک می ‌کند. در برج خنک کننده مدار بسته خبری از نازل برج خنک کننده و پکینگ برج خنک کننده نیست. آب ضمن عبور از سیکل بسته، درون کویل جریان میابد. انتقال حرارت به صورت غیر مستقیم در اثر تماس هوا با سطح کویل برج خنک کننده انجام می ‌شود. به علت عدم تبخیر سیال و کاهش چشمگیر مصرف آب در برج خنک کننده مدار بسته و راندمان بالای برودتی، این محصول بدون شک بهترین نوع طراحی برج های خنک کننده صنعتی است. به همین دلیل به آن ها برج خنک کننده صنعتی نیز می ‌گویند. به هر حال پس از انتقال حرارت، آبسرد درون مخزن تشتک تجمع یافته و باری دیگر جهت جذب گرمای روغن و تجهیزات صنعتی ارسال می شود.

اجزا و قطعات برج خنک کننده

اجزای برج خنک کننده شامل مجموعه قطعاتی است که به وسیله آن ماهیت کاهش دما درون دستگاه رخ می ‌دهد.

اتصالات جانی: شامل پمپ شاور، فلنچ، هیتر آنتی فریز و مواردی از این قبیل.

پنل (بدنه یا دیواره): بدنه برج خنک کننده تشکیل دهنده ماهیت ساختاری و تمایز دهنده انحصاری بین تولید کنندگان است.

فن استک: بخش محافظ تجهیزات حوض هوارسانی که اغلب بصورت دایره‌ای و منحنی شکل ساخته می ‌شود.

پروانه یا فن برج خنک کننده: اغلب آن ها اکسیال یا محوری هستند که با چرخش خود سبب تهویه هوای داخل برج خنک کننده و مکش هوا می ‌شود.

بیسین (تشتک): محل تجمع و ذخیره سازی آبسرد یا به عبارتی مخزن آب برج خنک کننده که حتما باید عایق بندی شود.

لوور: کرکره های ورودی هوا که دور تا دور دستگاه را احاطه کرده ‌اند، محفظه ورودی هوا را ایجاد کرده ‌اند.

پکینگ برج خنک کننده: وظیفه افزایش سطح تماس و زمان قرار گیری آب و هوا در مجاور هم و انتقال حرارت را عهده دارد.

نازل ثابت و متحرک: نازل ها به طور کل وظیفه توزیع آب و افزایش سطح تماس به واسطه ایجاد ریز قطرات را بر عهده دارد.

کویل: بستر تبادل حرارت برجهای مدار بسته که عمدتاٌ آن را با متریال مس، گالوانیزه و استیل می‌ سازند.

سیستم انتقال قدرت: دارای سه مدل، گریبکس، تسمه و دایرکت که مدل تسمه پولی بخشی به نام کاهش دور را می ‌افزاید.

الکتروموتور یا دینام: وظیفه تامین انرژی مکانیکی برج خنک کننده و چرخش فن برج خنک کننده را عهده دار است.

شفت: میله ‌ای که سبب چرخش بلید ها یا تیغه های پروانه یا فن برج خنک کننده می شود.

کاهش دور: بخشی که در برخی برجهای خنک کننده وظیفه انتقال انرژی مکانیکی به قسمت شفت را بر عهده دارد.

نردبان دسترسی: تعبیه شده جهت دسترسی آسان به قسمت های فوقانی دستگاه و سهولت کار در دوره تعمیر و نگهداری.

قیمت برج خنک کننده و عوامل تعیین کننده قیمت برج خنک کننده

این بخش بدون شک یکی از گسترده ترین مباحث و چالش برانگیز ترین موضوعات در صنعت برج خنک کننده است. از جمله عوامل موثر بر هزینه خرید برج خنک کننده، می ‌توانیم متریال سازنده بدنه (فایبرگلاس، بتنی یا فلزی)، جنس و نوع پکینگ (فیلمی یا اسپلش) را نام ببریم. همچنین نوع نازل برج خنک کننده (ثابت و متحرک) جنس آن (پلی پروپیلن، ABS یا فلزی) بر قسمت دستگاه موثر است. توان موتور، ظرفیت برودتی دستگاه، کیفیت تولید برج خنک کننده، نوع مکش هوا، سیستم انتقال قدرت، قطره گیر فاکتور های ثانویه تعیین قیمت برج خنک کننده است. برای خرید برج خنک کننده و دریافت کاتالوگ مشخصات فنی با شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

 

  • شرکت مهتاب گستر تولید قطره گیر برج خنک کننده